Otáčkové a Torzní snímače
Torzní a otáčkové snímače na elektrokola
Jedním z klíčových komponentů, které výrazně ovlivňují jejich výkon a jízdní zážitek, jsou torzní snímače. Tyto snímače měří sílu (tlak), kterou cyklista vyvíjí na pedály, a podle toho regulují elektrickou asistenci. Otáčkové snímače jsou jedním z nejčastěji používaných typů snímačů na elektrokolech. Otáčkové snímače, známé také jako snímače kadence, sledují, zda a jak rychle cyklista šlape do pedálůFunkce torzních snímačů
- Měření krouticího momentu: Torzní snímač je obvykle umístěn v pedálové ose, středovém složení nebo ve výpletu zadního kola. Když cyklista šlape do pedálů, snímač měří deformaci (torzi) materiálu, na který je aplikován tlak. Tato deformace je přímo úměrná vyvinutému krouticímu momentu.
- Elektronický signál: Deformace je převedena na elektrický signál, který je odeslán do řídící jednotky elektrokola.
- Regulace asistence: Řídící jednotka zpracovává signál a upravuje výkon motoru. Čím větší sílu cyklista vynakládá, tím větší podporu poskytuje motor. Tento systém umožňuje plynulou a přirozenou asistenci, která napodobuje normální jízdu na kole.
Výhody
Plynulost jízdy:
Torzní snímače poskytují plynulejší a přirozenější asistenci než snímače otáčení klik. To znamená, že elektrokolo reaguje okamžitě na změny síly při šlapání.Efektivita:
Systém je efektivnější, protože motor pracuje pouze tehdy, když je skutečně potřeba, což šetří energii a prodlužuje dojezd elektrokola.Větší kontrola:
Cyklisté mají větší kontrolu nad tím, kolik asistence dostanou, což je zvláště užitečné v náročném terénu nebo při prudkých stoupáních.Funkce otáčkových snímačů
- Detekce otáček: Otáčkový snímač je obvykle umístěn v oblasti středového složení nebo na řetězové lince. Snímač detekuje pohyb pedálů pomocí magnetu nebo optického snímače, který měří otáčky klik.
- Elektronický signál: Jakmile snímač detekuje otáčení pedálů, generuje elektronický signál, který je odeslán do řídící jednotky elektrokola.
- Regulace asistence: Řídící jednotka interpretuje tento signál a aktivuje motor. Asistence je proporcionální k rychlosti šlapání, což znamená, že čím rychleji cyklista šlape, tím více pomoci motor poskytuje. Tato asistence je ale méně sofistikovaná než u torzních snímačů, protože nebere v úvahu sílu šlapání.