Fenomén „formátování baterie“
Někteří prodejci před zimou stále nabízí formátování baterie. Pokud máte ve vašem elektrokole baterie Li-Ion a Li-Pol pak se tomuto kroku úplně vyhněte. Dnes se v elektrokolech nejčastěji používají baterie s Li-Ion (Lithium-iont) články, již méně Li-Pol články a formátování je způsob, jak těmto bateriím naopak zkrátíte životnost!!!
Formátování baterie je cyklus, kdy se baterie úplně vybije a zas úplně nabije. To se dříve provádělo kvůli paměťovému efektu, kterým staré NiMH a NiCd baterie trpěly. Nové baterie Li-Ion a Li-Pol nemají žádný paměťový efekt.
Jak se tedy o baterii starat?
Bateriím vadí extrémy - velké teplo/velká zima úplné vybití/úplné nabití
- Nikdy baterie neskladujte venku, kde je teplota kolem 0°C
- Stejně tak neskladujte baterie při teplotách nad 30°C
- Ideální podmínky pro uskladnění je 5-15°C a suché prostředí.
- Při výletu se zkuste vyvarovat parkování na přímém slunci.
- Vyvarujte se vybití baterie natolik, aby se elektrokolo samo vypnulo.
Baterii nenabíjejte úplně do plna
- Při nabíjení nad 80% (napětí 40V) roste odpor, baterie se víc zahřívá.
- Bylo prokázáno, že nabíjení baterie na 41V místo 42V (tzn. cca na 90%) může až 2x prodloužit její životnost. -
- Samozřejmě bude o něco málo menší dojezd. Ne ale vždy potřebujeme celých 100% baterie.
- Pro uskladnění nabijte na cca 60%.
- Nejlépe baterii dělá, když je nabita v rozmezí 20 - 80%
NEJHORŠÍ pro Li-Ion baterie je její úplné vybytí. Když tento stav baterie necháte třeba po celou zimu. Pak je možné, že už baterii nikdy „neprobudíte“ a budete muset nechat baterii repasovat.
Baterii nenabíjejte ihned po příjezdu z výletu – doporučujeme před nabíjením nechat baterii vychladnout.
Doporučujeme nabíjet baterii originální nabíječkou s co nejmenším proudem. Pokud jste si k elektrokolu pořídili rychlo-nabíječku, používejte ji pouze v případě nutnosti na výletech apod. Rozhodně s ní nenabíjejte baterii pravidelně. Vysoký nabíjecí proud způsobuje větší zahřátí, a to vede k degradaci článků.
Formátování baerií v dnešní době již není potřeba. Pokrok jde dopředu a olověné baterie se dnes v podstatě na elektrokolech neprodávají. Věříme, že Vám tento článek pomohl vysvětlit, zda formátovat či nikoliv. ?